Převzato od Petra Kuchaře, s jehož článkem se 100% ztotožňuji.

Je lepší používat záblesková světla?

Dnes už fotografování není (a možná ani nikdy nebylo) po technické stránce  pouze o použití kvalitním fotoaparátu a ideálního objektivu, ale je potřeba zvolit ideální osvětlení. Předpokládám, že se většina fotografů shodne na tom, že úplně nejlepší je nasvícení fotografie přirozeným denním světlem od sluníčka, změkčeným pouze příhodně umístěnými mraky – to se pak fotí samo. Problém ovšem je, že sluníčko není zdaleka vždy tam, kde ho potřebujeme mít, o intenzitě a charakteru světla ani nemluvě. Zmíním jednoduchy modelový případ. Chceme si nafotit krásnou scénu u vody v exteriéru. Kromě modelky, nebo modelek/modelů, je potřeba domluvit i stylistku a vizážistku a někdy i asistenta. Následně je ještě potřeba všechny transportovat na lokaci a pokud bychom nakonec zjistili, že nám světelné podmínky na lokaci nevyhovují, tak se nemůžeme fotografování zrušit a zkusit to třeba za týden. Proto je profesionální fotograf vybaven zábleskovými světly, aby zvládl požadované světelné podmínky nasimulovat takřka za každého počasí.

Proč je lepší fotit se zábleskovým světlem?

Možná mi někdo namítnete, že je možné zvýšit ISO (ale nechci mít zrnitou fotku), nebo prodloužit čas (ale nechci, aby fotka byla rozmazaná), snížit clonu (ale já si chci požadovanou hloubku ostrosti nastavit podle sebe), kdybych tyto kompromisy udělal, vyšla by fotka úplně jinak, než je původní fotografický záměr.Použití studiových zábleskových světel naštěstí všechny tyto problémy vyřeší. Navíc záblesková světla můžeme kombinovat se slunečním světlem a vytvořit tak propracované scenérie modelu v pozadí se zapadajícím, či vycházejícím sluncem.V takovém případě bateriové zábleskové světlo použijeme jako hlavní zdroj osvětlení, který nám zajišťuje správnou expozici modelu (linie modelu můžeme případně z boku či protisvětlem prozářit s použitím dalších zábleskových světel a o dokonalé pozadí se nám postará slunce, které nasvicuje krajinu za modelem, nebo je přímo v záběru na fotografii. 

Nestačil by jen systémový blesk?

Je pravda, že většina fotografů má systémový blesk, který může rychle nasadit na fotoaparát, ale ten sám o sobě komponovanau figurální fotografii v exteriéru nezachrání (někdy je výsledek spíše horší). pokud ho chcete účinně použít, je k němu potřeba přidat také softbox pro systémový blesk, vhodný radiový odpalovač a stativ na světla, abychom ho mohli používat dál od osy objektivu, nezávisle na pozici fotografa a hlavně změkčený. Nicméně, ať děláme, co děláme – ze systémového blesku nikdy zábleskové světlo nebude. Ať už proto, že systémový blesk má jen maličkou trubicovou výbojku, která není schopna světlo vyzářit do takové plochy, jako kruhová výbojka zábleskového světla, nebo díky daleko vyšší intenzitě (v poměru k velikosti ozářené plochy), či široké škále příslušenství jako jsou různé softboxy, deep boxy, beauty dishe, komínky, voštiny a td., které jdou v kombinaci se zábleskovými světly použít. Rozdíl je také v tom, že veškeré příslušenství k zábleskovým světlům je přesně naprojektované v závislosti na umístění výbojky a tím pádem i tvarování světla funguje tak jak má (příslušenství pro systémové blesky je univerzální, proto funguje pouze přibližně). 

S jakými zábleskovými světly fotím já

Protože často fotografuji i venku v exteriéru, používám bateriová záblesková světla. Mám dvě. Jedno silné HD-TTL-610, to má 600 Ws (většinou ho používám jako hlavní světlo). a Druhé menší, slabší, skladnější a rychleji dobíjející HD 400 TTL HSS 400Ws (to je ideální na cestování letadlem) obě od nejspolehlivějšího dodavatele studiových světel Photon Europe s.r.o. Podrobnosti o zábleskových i trvalých světlech naleznete na photoneurope.cz, stejně jako mnoho zajímavých článků a focení se studiovými světly.